Hantle – co to takiego i do jakich ćwiczeń warto je wykorzystać?

Hantle są popularne wśród miłośników ćwiczeń. Jest to sprzęt poręczny, który można zabrać ze sobą praktycznie wszędzie. Da się je przenieść nawet w torebce. Jakie hantle warto mieć pod ręką? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? Czym się między sobą różnią i do jakich ćwiczeń warto wykorzystać hantle?

Hantle – do czego są wykorzystywane?

Hantle są przydatnym i dość poręcznym sprzętem. Mogą różnić się między sobą kilkoma istotnymi aspektami, a mianowicie: wielkością, wagą oraz kształtem. Ćwiczenia z hantlami warto wykorzystać do wzmocnienia oraz rozciągnięcia mięśni. Są często używane do treningów na siłowni. Dzięki hantlom można ćwiczyć plecy, mięśnie grzbietu, ręce oraz ramiona. Można je również wykorzystać przy ćwiczeniach, które rzeźbią sylwetkę.

Hantle – rodzaje

Na rynku istnieje wiele rodzajów hantli. Są to:

– hantle wykonane z różnych tworzyw np. żeliwne, piaskowe, chromowane, gumowane, winylowe, pokryte neoprenem
– hantle krótkie
– hantle długie
– hantle okrągłe
– hantle o zakończeniach trójkątnych oraz sześciokątnych
– hantle z podłużnymi żłobieniami (zapobiegają toczeniu się hantli po podłodze)
– hantle z regulowanymi obciążeniami
– hantle ergonomiczne (dają bezpieczeństwo oraz pewny chwyt w trakcie ćwiczeń)

Hantle wybiera się nie tylko ze względu na tworzywo, z którego zostały wykonane, czy wygląd, ale również ze względu na wagę. Waga hantli może się wahać od 0,5 kg do nawet 50 kg. Najmniejsze z nich z reguły wykorzystuje się w ćwiczeniach fitness oraz aerobowych. Hantle mogą składać się również z dodatkowych elementów takich jak pianki, które wchłaniają wilgoć, czy uchwyty na rzepy.

Hantle – jakie treningi warto wykonać?

Hantle często wykorzystywane są w ćwiczeniach aerobowych i fitness. Korzysta się z nich również w przypadku gimnastyki korekcyjnej (pomagają w korekcji wady postawy) oraz ćwiczeń rehabilitacyjnych. Mogą być wykorzystywane do ćwiczeń na stepie, a także w przypadku piłki rehabilitacyjnej. Dzięki ćwiczeniom z hantlami wzmacniane są mięśnie partii takich jak barki, ramiona oraz ręce. Można także trenować z nimi mięśnia grzbietu, pleców oraz klatki piersiowej. Dzięki treningowi z hantlami można wyrzeźbić również mięśnie brzucha oraz nóg, a także w przypadku kobiet ujędrnić biust. Jest to sprzęt łatwo dostępny. Można z niego korzystać zarówno w domu, jak i na siłowni. Przed ćwiczeniem z hantlami należy się odpowiednio rozgrzać, jak przed każdym treningiem. Dobrze także pamiętać o prawidłowym oddechu w trakcie ćwiczeń. Praca z hantlami wzmacnia i wysmukla sylwetkę, więc warto mieć je pod ręką i w wolnych chwilach wykonywać odpowiednie ćwiczenia.